Моя методична скарбничка


                                                                                                                     Хімія 8 кл.

Тема. Солі (середні), їх склад і назви

Цілі уроку: розширити знання про класифікацію неорганічних речовин і  номенклатуру неорганічних речовин на прикладі солей; навчити називати солі, складати їхні формули за валентностями, розпізнавати з-поміж інших класів неорганічних сполук; розвивати вміння й навички складати формули за валентністю на прикладі солей, виконувати обчислення; формувати пізнавальну та інформаційну компетентність; виховувати працьовитість, взаємовиручку, вміння працювати в групах.


Тип уроку: засвоєння нових зань

Форми роботи: робота з опорною схемою, розповідь учителя, демонстраційний експеримент, групова  робота.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, зразки солей, картки-завдання.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу
Ø Привітання, налаштування класу
Ø Термометр настрою.  Відмітьте свій настрій на початку уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
(Учитель зачитує фрази, учні, якщо погоджуються з твердженням, записують «—»,  якщо ні, записують «˄»)
1.Формула нітратної кислоти HNO3
2.Формула натрій оксиду NaO
3.Силікатна кислота – двохосновна кислота.
4.Хлоридна кислота належить до оксигеновмісних сполук
5.Формула сульфатної кислоти H2SO3  
6.Соляна кислота – це хлоридна кислота
7. Fe2O3  – це ферум (II) оксид
8.Сульфатну кислоту ще називають сірчаною кислотою
9.Сучасна назва кислот  не відповідає назві кислотних залишків
10.Карбонатна кислота – одноосновна кислота
11.Вода має формулу H2O   
12.Формула карбон (II) оксиду CO2

Відповідь:  —˄˄˄˄˄˄˄
Взаємоперевірка диктанту.
·        «Слідство вели….»
- Дати визначення кислотам, оксидам.
- Яку класифікацію кислот ви знаєте?
- У вас на столі розташовані формули речовин, я буду називати одну із класифікацій, а ви показуватиме формулу речовини, що відповідає даній класифікації:
Оксигенвмісні кислоти;
Двоосновні;
Триосновні;
Безоксигенові;
Одноосновні.
- Повторити назви кислот (Прийом «Дзеркало»)
   На дошці записані назви кислот учні прикріплюють формули відповідно назв.

Ø Мотивація учнів.
   На попередніх уроках ми познайомились із загальними формулами оксидів і кислот.
   Розглянемо реакції та визначимо клас відомих нам сполук.
CuO + H2SO4  → CuSO4  + H2O

CuO + 2HCl  CuCl2  H2O

   З наведених реакцій нам відомі реагенти, але не відомий продукт реакції. Назвіть формули цих продуктів реакції.  Так, нам не відомі  класи неорганічних сполук, формули яких CuSO4 CuCl2 . Тож до якого класу неорганічних сполук вони належать нам дасть відповідь ось ця загадка.

Загадка «Що знаходить в коробці?»
   У ній знаходиться надзвичайна речовина. Колись її вважали милістю богів, символом миру у східних країнах. Та не така вона вже і мирна! Через неї навіть море може стати мертвим. Обійтися без неї неможливо. Металургія, кераміка, шкіряне взуття, с/г, медицина…                                               (Сіль)

Солі, ой солі, ви солі
Складні речовини ви є
Повинні метали містити
І залишки в складі теж є
Це – добрива, ліки
і сода
Волокна й глюкоза в вас є
Солі , ой солі , ви солі
Ми вивчимо добре вас всі
Щоб знати – несете ви користь,
Чи шкоду на нашій Землі?

Отже, ці сполуки належать до класу солей, які ми маємо вивчити на уроці.
Ø Повідомлення теми уроку.
Ø Очікування уроку


ІV. Вивчення нового матеріалу.
Ø Демонстрація «Зразки солей»
1) NaCl - кухонна сіль
2) CuSO4 - мідний купорос
3) Na2SO4 - каустична сода
4) KMnO4 - марганцівка
5) KNO3 - калійна селітра
(На склянках наведені тривіальні назви.)
- Де використовуються ці солі?

1.     Які неорганічні сполуки належать до класу солей?
·        Пояснення вчителя з елементами бесіди
   Солі, представлені на столі, належать до класу середні солі.
   Порівняймо розглянуті формули солей із формулами кислот та визначимо спільне у складі їх молекул. Записуємо визначення солей.
Солі – це складні речовини, до складу яких входять атоми металів й кислотні залишки. .
Записуємо загальну формулу солей:

Ме + кислотний залишок → сіль

   За стандартних умов усі солі – тверді кристалічні речовини, різного кольору. Мають різну розчинність у воді.


Ø Фізкультхвилинка

2. Як називаються солі відповідно до сучасної української номенклатури?

   Назва металу (валентність, якщо змінна) + назва кислотного залишку.
Скористаймося таблицею «Назви кислот» і назвемо солі, які є на вашому столі.
2) CuSO4 — купрум (ІІ) сульфат
3) Na2SO4 — натрій сульфат
4) KMnO4 — калій перманганат
5) KNO3 — калій нітрат
(Звертаємо увагу на те, що солі безоксигенових кислот мають суфікс      -ид, солі оксигеновмісних – суфікс –ат)
(Учні наводять приклади солей за назвами кислот. Сучасна назва солей співпадає з назвами кислот)

Аналогічно можна скласти формули солей, знаючи їхню назву, валентність металу й валентність кислотного залишку.
Ферум II хлорид- FeCl2
Натрій фосфат- Na3PO4
Алюміній сульфат- Al2(SO4)3


Кожна група одержує картку-завдання.
2. Дайте назву за сучасною українською номенклатурою.



   Учні по черзі читають складені формули солей, записують у зошитах і, за необхідності, на дошці, дають солям назви.
·        Гра«Хто швидше»
Кожна команда по черзі складає формули солей. Виграє та команда, яка швидше складе формули.

I команда
II команда
Калій бромід
Барій сульфат
Натрій нітрат
Натрій фторид
Алюміній хлорид
Купрум(II)хлорид
Магній сульфат
Літій нітрат

1) Серед одержаних солей виберіть формулу солі з найбільшою молярною масою.
2) Обчисліть кількість речовини в 32 г цієї солі.
3) Обчисліть, у якій масі міститься 2 моль солі.

Тема. Фізичні й хімічні властивості середніх солей
Цілі уроку: розширити знання учнів про хімічні властивості класів неорганічних сполук на прикладі властивостей середніх солей; продовжувати формувати поняття про типи хімічних реакцій;розвивати навички й уміння складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей середніх солей, досліджувати хімічні властивості солей на прикладі лабораторних дослідів дотримуватись правил техніки безпеки під час уроків хімії, виховувати взаємодопомогу та взаємопідтримку під час групової роботи.
Тип уроку: поглиблення й систематизація знань.
Форми роботи: розповідь учителя, демонстраційний експеримент, лабораторний дослід, робота з опорною схемою.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, розчини реактивів.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання
·        Фронтальне опитування.
1.     Які речовини називають амфотерними?
2.     Наведіть приклади амфотерних речовин?
а) ZnCl2, ZnSO4, Al(NO3)3КОН;
б) NаОН, Mg(OH)2КОН, CuCl2;
5.     Здійснити перетворення:
ZnO→ZnSO4 →Zn(OH)2→Na2ZnO2
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
   Ми вивчили хімічні властивості оксидів, кислот, основ. За результатами наших досліджень ми склали таблицю взаємодії класів неорганічних сполук. Звернімося до цієї таблиці.
Солі взаємодіють:
1) з кислотами;
2) з основами;
3) із солями.
·        Чи завжди можливі ці реакції? (Ні)
·        В яких випадках реакція відбувається необоротно?
Ø Якщо утворюється нерозчинна речовина;
Ø якщо виділяється газоподібна речовина;
Ø якщо утворюється вода.
Розглянемо властивості солей експериментально.
Хімічні властивості солей
 Дослід.  Взаємодія солей з кислотами
K2CO3+H2SO4=K2SO4+H2O +CO2
Ознака реакції — виділення газоподібної речовини. Карбонатна кислота, що утворилася, слабша за сульфатну.
Висновок. Солі реагують із кислотами, якщо кислота, яка утворилася, слабша за ту кислоту, що реагувала.
 Лабораторний дослід 7. Взаємоді солей із металами.
Розглянемо дві пробірки.
У другу наливаємо розчин цинк сульфату й кидаємо два шматки мідного дроту.
Спостерігаємо за обома пробірками. Що відбулося в першій? (На шматочках цинку з’явився червоний наліт міді) У другій пробірці змін немає.
Звернімося до ряду активності металів. Така реакція можлива, якщо метал, який додається, активніший за той, що входить до складу солі.
Запишемо рівняння реакції:
Cu + ZnSO4 ≠
 Лабораторний дослід 8Взаємодія солей з основами (лугами в розчині)
Ці реакції ми розглядали, вивчаючи властивості лугів.
- Які речовини при цьому утворювалися? (Нерозчинні основи)
Висновок. Солі взаємодіють з основами, якщо утворюється нерозчинна сіль або основа.
 Лабораторний дослід 9. Реакія обміну між солями у розчині.
 Візьмемо дві солі. До натрій сульфату додамо барій хлорид.
Звернімося до таблиці розчинності: BaSO4 — нерозчинна сіль.
До натрій сульфату додамо калій карбонат. Видимих ознак реакції немає. Запишемо рівняння реакції:
Na2SO4 (розч.)+ K2CO3 (розч.) =K2SO4 (розч.) + Na2CO3 (розч.)
Подивіться в таблиці розчинностіВсі солі розчинніреакція не протікає.
Висновок. Солі взаємодіють між собою, якщо в результаті реакції утворюється нерозчинна сіль. Додаємо «плюс» у таблицю.
Учень заради експерименту занурив шматочки металу в розчини кислот. Поясніть, що спостерігатиме учень у кожній пробірці, і підтвердьте свої припущення рівняннями хімічних реакцій:
а) Mg +H2SO4→                     б) Ag +HCl→
в) Al + H2SO4→                      г) Ca +HCl→
д) Ag + H2SO3→                    е) Cu + H2SO4
ж) Zn +H3PO4→                     з) Hg +H2CO3→ 
Складіть рівняння можливих реакцій за таблицею:

Опрацювати відповідний параграф     підручника, відповісти на запитання.
Творче завдання. Підготувати повідомлення про поширення солей у природі та їх практичне значення.





Урок №1                                                                                                             Хімія 9 кл       
Тема:            Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками.
                         Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції, ознайомити із ознаками класифікації хімічних реакцій;  розвивати навички і вміння визначати тип хімічних реакцій за рівнянням; навчити розрізняти реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну. Розвивати навички складати рівняння хімічних реакцій, вміння наводити приклади вивчених типів хімічних реакцій.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів.
Реактиви: хлорид на та сульфатна кислоти, натрій гідроксид, індикатор фенолфталеїн, мідь, розчини купрум (ІІ) сульфат, барій хлорид, спиртівка, штатив з пробірками.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Метод:  бесіда
За два роки знайомства з хімією ми вивчили величезну кількість речовин, познайомилися з їх фізичними і хімічними властивостями, навчилися писати рівняння хімічних реакцій. Пригадайте, що таке хімічна реакція та хімічне рівняння.
Хімічна реакція (хімічне явище) – процес, під час якого одна речовина перетворюється на інші відмінні за складом.
Хімічне рівняння – це зображення хімічної реакції за допомогою хімічних формул та коефіцієнтів.
                         Наприклад:  H2SO4 + 2NaOH → Na2SO4 + 2H2O
                                            
                                      Вихідні речовини,               продукти
                                                   реагенти                    реакції
Що показує хімічне рівняння? (речовини, які вступають в хімічну реакцію і речовин, що утворюються внаслідок реакції)
Відомо дуже багато хімічних реакцій. Всі вони індивідуальні. Але хімічні реакції мають ряд спільних ознак, що дає змогу об’єднати їх у кілька типів. Які типи реакцій ви знаєте з курсу хімії 8 класу?
Мета уроку: поглибити, доповнити та розширити знання про типи класифікацій хімічних реакцій. Пригадати класифікацію хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції. Навчитись розрізняти реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну. Вміти наводити приклади вивчених типів хімічних реакцій.
План:
1. Типи класифікацій хімічних реакцій.
2. Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції:
а) реакції сполучення;
б) реакції розкладу;
в) реакції заміщення;
г) реакції обміну.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Типи класифікацій хімічних реакцій.
Учні за допомогою підручника  і під керівництвом учителя заповнюють таблицю
1.      Розгляньте таблицю в підручнику
2.      Складемо схему класифікації хімічних реакцій  
   3. Розглянемо на сьогоднішньому уроці першу класифікацію: за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції

       Класифікація хімічних реакцій за кількістю і складом реагентів і продуктів реакції

Учні складають конспект опираючись на власні знання з курсу хімії за 7-8 класи, підручник     під керівництвом учителя.

  1. Реакції сполучення  -  хімічні реакції, в результаті яких із двох або кількох речовин утворюється одна нова складна  речовина.
А +В = АВ
Запропонуйте і запишіть реакції сполучення.
Наприклад:
Zn + S → ZnS
CaO +H2O → Ca(OH)2

  1. Реакції розкладу - хімічні реакції, в результаті яких із однієї складної речовини утворюється дві чи більше нових речовин.
АВ → А +В
Запропонуйте і запишіть реакції розкладу.
Наприклад:
(NH4)2Cr2O7Cr2O3 + N2 + 4H2O
Cu(OH)2 → CuO + H2O

  1. Реакції заміщення – хімічні реакції між простою і складною речовинами,  під час яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту і нову складну речовини.
А +ВС = АС + В
Запропонуйте і запишіть реакції заміщення.
Наприклад:
Zn + 2HClZnCl2 + H2
Fe + CuSO4 → FeSO4 + Cu

  1. Реакції обміну  - хімічні реакції, під час яких дві речовини обмінюються своїми складовими частинками, утворюючи дві нові речовини.
АВ +СD = АD + CВ
Запропонуйте і запишіть реакції обміну.
Наприклад:
NaOH + HClNaCl + H2O
CaCl2 + Na2CO3 → CaCO3 + 2NaCl

ІІІ. Узагальнення й систематизація знань.
1. Вправа Мікрофон «Незакінчене речення»
Закінчи речення:
- Реакції сполучення – це…
- Реакції заміщення – це…
- Реакціїї –обміну – це..
- Реакціїї розкладу – це..
Вправи на  картках
1.      Установіть відповідність між рівняннями хімічних реакцій та їх типами.
1 K2O + H2O = 2KOH;                                          А обміну;
2 3NaOH + H3PO4 = Na3PO4 + 3H2O;                Б заміщення;
3 Fe(OH)2  = FeO + H2O;                                      В сполучення;
4 2Na + 2H2O = 2NaOH + H2.                              Г розкладу;
                                                                                Д полімеризації.
2.      Укажіть суму коефіцієнтів у схемі реакції обміну.
Mg + H2O → MgO + H2
FeCl3 + H2SO4 → Fe2(SO4)3 + HCl
3.      Здійснити перетворення. Вказати тип реакції.
ZnZnOZnCl2Zn(OH)2ZnO

ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання:



Урок №2                   Тема: Реакції сполучення, розкладу, обміну, заміщення.

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції, формувати навички розпізнавання типів хімічних реакцій,  розвивати навички і вміння складати рівняння хімічних реакцій, виховувати цікавість до предмету.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів, картки із завданнями для самостійної роботи.
Для демонстрації дослідів: паперова стрічка з наклеєним магнієм, залізний цвях, купрум (ІІ) сульфат натрій гідроксид, хлорид на кислота, фенолфталеїн, свіже осаджений купрум (ІІ) гідроксид, сірники, пробірки, тримач.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Бесіда
 Які класифікації хімічних реакцій ви знаєте? Заповніть пусті місця у схемі (схема на плакаті)
Класифікація хімічних реакцій

  1. На минулому уроці ми розглянули першу класифікацію хімічних реакцій за кількістю і складом вихідних речовин і продуктів реакції. З’ясували, що бувають реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну. Пригадайте:
-          які реакції називаються реакціями сполучення?
-          які реакції називаються реакціями розкладу?
-          які реакції називаються реакціями заміщення?
-          які реакції називаються реакціями обміну?

ІІ. Творче застосування знань, умінь, навичок
1.      Прийом «Так чи ні»
Встановити, яке твердження вірне, а яке ні:

1.  Схема А + В = АВ відповідає реакції сполучення.
2.   Схема АВ = А + В відповідає реакції розкладу.
3.   Схема А + ВС = АС + В відповідає реакції обміну.
4.   Схема А В + СД = АД + СВ відповідає реакції  заміщення.
5.   У реакції розкладу бере участь одна складна речовина.
6.   У реакції сполучення можуть брати участь тільки прості речовини.
7.   У реакції обміну беруть участь дві речовини, з яких одна проста, а інша -_складна.
8.   Реакція взаємодії металу з  неметалом  є реакцією  сполучення.
9.   Реакція взаємодії металу з кислотою є реакцією заміщення.
10.  Взаємодія кислот з основами є реакцією сполучення.

2.      Установіть відповідність між рівнянням реакції та типом хімічної реакції:
1

2

3

4

5

6

  Рівняння реакцій :                                                                 Тип реакцій:      
1. 2НCl  + Ca = CaCl2 + H2 ;                                               А.Сполучення.
2. 2Fe   + 3Cl2 = 2FeCl3  ;                                                    Б. Розкладу.
3. CuSO4 + 2NaOH =   Cu(OH)2+ Na2SO4;                                 В.  Заміщення.
4. Zn + H2SO4 = ZnSO4 + H2;                                                             Г. Обміну.
5. 4Al + 3O =  2Al2O3
                    6. CaCO3  = CaO + CO2.

3.    Керована практика  (робота у малих робочих групах)
Перед учнями на демонстраційному столі стоять реактиви: паперова стрічка з наклеєним магнієм, залізний цвях, купрум (ІІ) сульфат натрій гідроксид, хлорид на кислота, фенолфталеїн, свіжеосаджений купрум (ІІ) гідроксид, сірники, пробірки.
Запропонуйте реакції сполучення, розкладу, заміщення і обміну, які можливі між даними речовинами. Проведіть експеримент.  Запишіть відповідні рівняння реакцій.
 Можливий варіант відповіді учнів:
1)      2Mg + O2 → 2MgO – реакція сполучення
2)      Cu(OH)2CuO + H2O – реакція розкладу
3)      Fe + CuSO4Cu + FeSO4 – реакція заміщення
4)      NaOH + HClNaCl + H2O – реакція обміну

ІІІ.  Самостійна робота учнів з перфокартами.
1.      Кожен учень отримає перфокарту і завдання.  В перфокарту вкладається чистий аркуш паперу. Учні читають завдання. Відповідь позначають у вигляді хрестика у відповідній комірці.


А
Б
В
Г
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
І варіант                                                                                                                                        Позначте в графі

А – реакції сполучення.
Б - реакції  розкладу.
В - реакції  заміщення.
Г - реакції  обміну

1.      С + O2→CO2
2.      2Na+2H2O → 2NaOH + H2
3.      2 KMnO4 → K2MnO4+ MnO2 +O2
4.      SO3+H2O → H2SO4
5.      2KOH + H2SO4 → K2SO4 + 2H2O
6.      BaCl2 + H2SO4 → BaSO4 + 2HCl
7.      Fe2O3 + 3H2 → 2Fe + 3H2O
8.      2NaNO3 → 2NaNO2 + O2
9.      CuCl2 + Zn → ZnCl2 + Cu
10.   2H2O → 2H2+O2


       Здійснити перетворення, вказати тип кожної реакції:
CuCuOCuCl2Cu(OH)2CuOCu.

ІI варіант
1) Позначте в графі
А – реакції сполучення.
Б - реакції  розкладу.
В - реакції  заміщення.
Г - реакції  обміну
1.      3Fe+ 2O2→Fe3O4
2.      Ca+2H2O → Ca(OH)2 + H2
3.       2KClO3 →2 KCl + 3O2
4.      2H2+O2 →2H2O
5.      HCl + AgNO3 → HNO3 + AgCl
6.      2Fe2O3 +3Si→ 4Fe + 3SiO2
7.      K2O + H2SO4 → K2SO4 + H2O
8.      2Cu(NO3)2 →2CuO + 4NO2 + O2
9.      FeCl2 + Mg → MgCl2 + Fe
10.   4NO2 + 2H2O + O2→ 4HNO3

Здійснити перетворення, вказати тип кожної реакції:
 Р  →  Р2О5  →  Н3РО4  →  Na3PO4  →  Ca3(PO4)2
ІV. Підсумки уроку
Рефлексія   «Вільний мікрофон». Завершіть речення:
«Сьогодні на уроці головним було…»
«Сьогодні на уроці цікавим було…»
V. Домашнє завдання
Творче завдання: скласти кросворд із словами, що зустрічаються в темі «Типи хімічних реакцій»   

Немає коментарів:

Дописати коментар